Laagdrempelige hulpverlening en zorg voor personen met een afhankelijkheidsproblematiek
facebook
youtube
email
Free Clinic vzw
Schijnpoortweg 14
2060 Antwerpen
Tel: 03/201.12.60
Fax: 03/201.12.99
E-mail: info@free-clinic.be

  • Over ons
    • Free Clinic vzw in een notendop
    • Missie
    • Waar kan je ons vinden?
    • Privacy policy
  • Deelwerkingen
    • MSOC
    • PROject
    • GoiA
    • De Nomaad
      • Activering
      • Buro Aktief
      • SPAT – Spuitenpatrouille
      • Straathoekwerk
    • ILC De Revue
    • Spuitenruil
    • C-Buddy-project
    • Plug-INN
    • Ankerpunt Drughulp Rupel
    • ChemMEN
  • Nieuws
  • Publicaties
  • Vacatures / stages
  • Links
  • Contact
  • Steun ons



Tom Decorte, Paul De Grauwe en Jan Tytgat nemen Belgisch cannabisbeleid op de korrel

november 20, 2013
by Dirk
Comments are off

Criminoloog Tom Decorte (UGent), econoom Paul De Grauwe (KU Leuven) en toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven) evalueren de resultaten van het Belgische cannabisbeleid.

De belangrijkste doelen van het Belgische cannabisbeleid zijn:
1. een daling van het aantal afhankelijke burgers;
2. een daling van de fysieke en psychosociale schade die cannabismisbruik kan veroorzaken; en
3. een daling van de negatieve gevolgen van het cannabisfenomeen voor de samenleving (waaronder de maatschappelijke overlast).

Deze doelen zijn onder meer verankerd in de federale beleidsnota drugs van 19 januari 2001, en gestoeld op de aanbevelingen van de parlementaire werkgroep drugs (1997). Bijna twintig jaar na de aanbevelingen van de parlementaire werkgroep, en meer dan tien jaar na de Federale Beleidsnota Drugs (2001) is, in het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen, het ogenblik rijp voor een kritische evaluatie van het resultaat van de doorgevoerde maatregelen.

Het Belgische cannabisbeleid is er de afgelopen decennia niet in geslaagd zijn objectieven te verwezenlijken. Door de fundamentele paradox van repressie (hoe intenser en effectiever de repressie, hoe groter de winstgevendheid van illegale drugsproductie en –handel) kan de overheid het aanbod niet beïnvloeden, en leidt het beleid hooguit tot geografische verschuivingen en gedaanteveranderingen. Bovendien creëert de paradox vele onbedoelde gevolgen: een ‘criminele’ cannabismarkt, corruptie, aantasting van andere economische sectoren, en op het internationale vlak, gewelddadige conflicten, bedreiging van de democratische instellingen en ecologische schade. De overheid bezit geen ‘tools’ om de samenstelling en de kwaliteit van illegale cannabis te controleren, en de marketingstrategieën van cannabisproducenten te beïnvloeden. Bovendien heeft een repressief beleid weinig of geen aandacht voor de onderliggende persoonlijke en maatschappelijke voedingsbodem van problematisch druggebruik. De bijzonder grote overheidsuitgaven die gepaard gaan met het opsluitingsbeleid en met de vruchteloze strategieën om het aanbod te doen slinken, verdringen meer kost-effectieve en op wetenschappelijke evidentie gebaseerde investeringen in de reductie van de vraag en schadebeperking.

Het debat over alternatieve reguleringsmodellen voor cannabis wordt vaak overheerst door polariserende standpunten (streng versus laks, liberaal versus repressief) en de belangrijkste argumenten tégen een debat over alternatieven voor de criminalisering van cannabis, zijn gebaseerd op foutieve veronderstellingen. De beleidsoptie van een gereguleerde markt voor cannabis is een ernstige optie die even nauwgezet moet worden bestudeerd, als het continueren of intensifiëren van het huidige beleid. De wereldwijde ervaringen met het reguleren van tabak, alcohol en geneesmiddelen zijn een belangrijke leerschool inzake regulering van de productie, de distributie en het gebruik van cannabis, en de normen waaraan cannabisproducten moeten voldoen. Regulering kan geen ‘oplossing’ bieden voor het cannabisgebruik in onze samenleving, maar het biedt wel meer mogelijkheden om het cannabisgebruik (en de schade en de risico’s die daarmee samenhangen) te reduceren en de aantrekkingskracht van de illegale handel voor en de winstmarges van professionele criminelen te verminderen.

De auteurs pleiten daarom voor:
1. een kritische evaluatie van de resultaten en onbedoelde gevolgen van het Belgische cannabisbeleid;
2. het beëindigen van de criminalisering en stigmatisering van mensen die cannabis gebruiken en anderen niet schaden;
3. het afbouwen van de repressieve aanpak, en het benutten van de budgettaire middelen die zo vrijkomen voor een geheel van maatregelen die de vraag ontmoedigen;
4. het ernstig bestuderen van de beleidsopties van een gereguleerde markt voor cannabis; en
5. het experimenteren met modellen van wettelijke regulering van cannabis.

De integrale visietekst vindt u hier

Over de auteur
Social Share
  • google-share

Aanbod De Nomaad

  • Activering
  • Buro Aktief
  • Straathoekwerk
  • SPAT – Spuitenpatrouille

Contacteer De Nomaad

De Nomaad - De Revue

Schijnpoortweg 14
2060 Antwerpen

Tel: 0498 168 149

Openingsgsuren:
De Nomaad: elke werkdag tussen 10 en 13u
De Revue: alle dagen (behalve vrijdag zaterdag) van 14 tot 19 uur (ook op feestdagen)

nomaad@free-clinic.be

Het Nomaad-Revue-team

In de kijker

  • TREK MEE DE RODE LIJN VOOR GAZA
  • Expo Free Bird -29/5-> 8/6/2025 – Blikfabriek
  • Internationale Actiedag Support Don’t Punish – 26/6/2024
  • Modeshow Free Bird Walk – zaterdag 11 mei
  • In memoriam Tonny Van Montfoort

Deelwerkingen

  • MSOC
  • GoiA
  • ILC De Revue
  • De Nomaad
    • Activering
    • Buro Aktief
    • SPAT – Spuitenpatrouille
    • Straathoekwerk
  • Plug-INN
  • PROject
  • Spuitenruil
  • C-Buddy-project
  • Ankerpunt Drughulp Rupel
  • ChemMEN
Free Clinic vzw - Schijnpoortweg 14 2060, Antwerpen - Tel: 03/201.12.60 - Fax: 03/201.12.99
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}